תהליך ייעוץ מלא
תהליך ייעוץ מלא כולל ארבעה שלבים המתבססים אחד על השני. ארבעת השלבים נכונים גם כאשר מדובר ביזם או בעסק של אדם אחד וגם כאשר מדובר בחברת ענק. הם רלוונטיים גם כאשר מדובר בתהליך מהיר של מספר שעות ייעוץ וגם כאשר מדובר בתהליך מורכב של מספר חודשים. כמובן שיש שוני גדול במידת ההעמקה הנדרשת ומתאפשרת בכל שלב בהתאם לגודל העסק ולמורכבותו. אלה הם ארבעת השלבים:
- אפיון העסק ובעליו - הבנת הסביבה הפנימית והחיצונית של העסק. הבנה פנימית של העסק על מגוון היבטיו, כספים, משא"נ, פעילות שיווקית ומכירתית, רכש וכו' והבנת סביבתו החיצונית של העסק על מגוון היבטיה – מתחרים, ספקים, שיתופי פעולה וכו'. שלב זה מסתכם בד"כ למסמך מיפוי שהליבה שלו היא טבלתSWOT המתמצתת את יתרונותיו וחסרונותיו של העסק ואת ההזדמנויות והאיומים הניצבים בפניו.
- גיבוש אסטרטגיה – זהו הלב של התהליך. האסטרטגיה מסתמכת על המיפוי ועל התובנות שעלו ממנו ומניחה את התשתית לתכנית העבודה של העסק. אסטרטגיה כוללת מספר החלטות מרכזיות: מהם המוצרים ו/או השירותים שיספק העסק, באילו לקוחות עליו להתמקד, מהו הערך המוסף הייחודי שאותו יטפח העסק ועוד 3-4 החלטות עקרוניות שכל עסק חייב להחליט לגביהן אחרת הוא דן את עצמו להתלבטויות בלתי נגמרות.
- בניית תכנית עבודה – תכנית העבודה נבנית בהתאם לאסטרטגיה ומותאמת ליכולתו של העסק ליישם אותה. מדובר במסמך קצר הכולל את ערוצי הפעילות של העסק, התשתית הנדרשת להפעלתם, תקציב פעילות, יעדים, מדדי בקרה ולוחות זמנים.
- יישום – כל התכנון המקדים נועד כדי ששלב זה יפעל כראוי ויניב לעסק את הרווחים שלהם הוא מצפה. למרות זאת, השלב הראשון ביישום הוא שלב של ניסוי וטעיה שבו תכנית העבודה הראשונית מהווה בסיס לתהליך של שיפור התכנית וחידודה תוך כדי פעילות. בתום שלב הניסוי והטעיה מתייצבת התכנית ונכנסת לשלב האחרון של שגרת פעילות ובקרה שוטפת.